lørdag, august 25, 2007

Dreyers uforglemmelige ansigt


90 i dag .

Skuespillerinden Lisbet Mvins karriere begyndte med Dreyers "Verdens dag".

Hun er evigt forbundet med en af dansk films helt store, internationalt hyldede klassikere. Hendes brændende øjne er svære at glemme, når først man har set Carl Th. Dreyers mesterværk fra 1943, "Verdens dag", hvor hun spiller den unge, terroriserede præstefrue, der omtrent hypnotiseret udstråler "ondskabsfuld" troddomskraft og ender på bålet.

På det tidspunkt havde hun gået på Det Kongelige Teaters elevskole i tre år. På tertret forså nationalscenen hende med de første opgave i et par sæsoner, men det førblive på Det Ny Teater, hun kom til at fungere som en slags ung primadonna i sidste halvdel af 1940'erne, f.eks. i den amerikanske succeskomedie, " Kære Ruth". Senere blev der også til en enkelt bemærkning hos Stig Lommer ude på ABC i midten af 50erne, hos hvem hun havde været "mimose" i en af 1940'ernes Hornbæk-revyer. Men ellers var det filmen, det skulle blive hendes domæne. Andre titler er Besættelsestidsdramaet, "Det røde enge", en af det bedste frihedskæmperfilm, hvor hun også kunne benytte sig af den kontrollerede alvor, der var hendes primære force - bl.a. i samspil med Poul Reichhardt.
Lisbeth Movin i " Verdens dag"

Lisbet Movin fik siden lov til at prøve talentet af i en række meget forskelligartede tonearter, skønt hun i 1950'erne skruede kraftigt ned for karrieren. Hun var nemlig i 1945 blevet gift men den særdeles produktive og indflydelserige filminstruktør, Lau Lauritzen jr., der var dirktør for ASA-studierne.

Sammen fik parret tre børn- herunder den senere revyskuespillerinde Lone Lau- og Lisbeth Movin koncentrerede sig stedet om at passe hushholdning og børneopdragelse, selv om hun lejlighedsvis medvirkede på film og endog aflastede sin syge mand bag kameraet og hjalp ham med at instruere tre titler.

På teatret blev det til et comeback i Edward Albees "En utryg balance" i slutningen af 1960'erne, ligesom hun optog sig flere sceneroller efter Lau Lauritzen død i 1977, herunder den som en af de stride, aldrende primadonnaer i Hvidover Teaters udgave af Noël Cowards "Sidste akt" i festligt samspil med Karen Berg. I tre år var hun konservativt medlem af byrådet i Hørsholm Kommune, men fandt ud af, at politik ikke lige var hende.

På film har Lisbeth Movins seneste rolle været som en af middagsgæsterne i "Babetters gæstebud", i øvrigt smukt genforenet med elevskolekammeraten Preben Lerdorff-Rye, der spillede hendes stedsøn og elsker i "Verdens dag".

Ingen kommentarer: