torsdag, februar 15, 2007

I en ursuppe af filmelskere


Filmfestival - Instruktør Louise N.D. Friedberg er med i børnefilmskonkurrencen på Berlinalen. Hun føler sig af og til som en hund i et spil kegler, men er rørt over interessen for sin kortfilm `Blodsøstre´
20.00 Lander i Berlin - i den fantastiske lufthavn Tempelhof. Lynhurtigt på hotel og derfra sammen med min producer til åbningsreception for det, der...
Af Rene Fredensborg refr@avisen.dk

20.00

Lander i Berlin - i den fantastiske lufthavn Tempelhof. Lynhurtigt på hotel og derfra sammen med min producer til åbningsreception for det, der hedder `Generation Kplus´, som er selve børnefilmfestivalen hernede. Der er en fa´ens mange mennesker af alle nationaliteter. Det er rimeligt overvældende.

21.30

Basically sad vi et hjørne og drak en øl. Og så skulle vi ellers på hilse-rundtur. Jeg er ikke den store receptions-løve, så jeg føler mig lidt som en hund i et spil kegler. Der er alle mulige guider og officials, som har styr på ens planer, så man er mest et lille lam, der bare siger ja og følger med. Det var dog enormt rørende at hilse på en af overbosserne hernede, og opleve, at sådan en ved, hvem man er. At de kan huske ens film i detaljer.

23.00

Vi tager videre til Talent Campus, som er et slags kursus for filmskole-elever fra hele verden. `Blodsøstre´ er en af de film, de har set. Så jeg stillede op til `spørgsmål og svar´ med nogle helt utroligt passionerede filmfolk, der syntes, filmen var fantastisk. Det er fantastisk at mærke den der brændende passion - det er som at dumpe ned i en ursuppe af filmelskere. Super-inspirerende! En pige stillede et lille kritisk spørgsmål til min film, hvilket var helt i orden. Men da vi gik, kom en moderator hen til mig og undskyldte på det stærkeste. Fordi nogen havde formastet sig til at stille et kritisk spørgsmål. Det var lidt sært.

00.30

Hjem og putte. Vi bor på et ufatteligt dejligt hotel. Produceren, Jesper Morthorst, og jeg tog os en kop te og talte om, hvad der skulle ske de næste par dage. Jeg er jo lidt loren ved sådan noget med ros og priser og succes. Det kan godt være farligt. Festivaler hjælper jo ikke en med at lave nye film. Jeg gik i seng kl. 01.00

11.00

Stod og gik rundt i min hvide badekåbe. Tog karbad. Spiste morgenmad på værelset. Det er et meget fashio-nabelt hotel, så jeg gik ned i wellness-kælderen for at bade i den store swimmingpool. Meget filmstjerne-agtigt! Tog mig en lur omkring kl. 16. Det var sådan set, hvad jeg brugte dagen på.

20.00

Middag om aftenen med Filminstituttet og dem fra de to andre danske film, der er i konkurrence hernede. Vi spiste god mad og hyggede os. Pigen, der har hovedrollen i min film, Malou, kom herned med sin mor. Det var lidt overvældende for Malou med alle de voksne mennesker og vin og cigaretter. Ikke så børnevenligt.

00.00

Vi røg videre til en udefineret fest, som vores festivalguide kendte. Hele rosset dansede meget intenst og hurtigt i en halv time, hvor-efter jeg tog hjem sammen med filmens manuskriptforfatter, Rikke de Fine Licht, som også er hernede. I morgen er der screening af filmen for både presse og en masse børn. Festivalen samarbejder med helt vildt mange skoler, så der kommer et stort og meget trofast børnepublikum til filmene. Jeg glæder mig til at møde dem.

»Nogle børn vil nok synes, `Blodsøstre´ er uhyggeligt. Jeg synes ikke, det gør noget at børnefilm er barske,« siger Louise N.D. Friedberg om sin debutfilm. Foto: Robin Skjoldborg

Ingen kommentarer: